A modern magyar kereskedelmi plakát 1924–1942

A modern magyar kereskedelmi plakát 1924–1942

A modern magyar kereskedelmi plakát 1924–1942
El cartel comercial moderno de Hungría
Modern commelcial posters in Hungary
Írták: Bakos Katalin, Kassák Lajos, Nádai Pál, Hevesy Iván, Rabinovszky Máriusz, Bortnyik Sándor, Rosner Károly
OSZK–Muzeu Valencià de la Il-lustració i de la Modernitat–MuVIM, Budapest–Valencia, 2009., 228 oldal
ISBN 978 849 371 419

4 200,- Ft
Elfogyott

A két világháború közötti magyar plakátművészet remekeiből összeállított reprezentatív válogatás, 102 művészi plakát képezte alapját az Iparművészeti Múzeum és az Országos Széchényi Könyvtár közös szervezésében megvalósított kiállításnak, amely nagy sikerrel mutatkozott be 2009-ben a spanyolországi Valenciában majd Sevillában, Bakos Katalin művészettörténész rendezésében.

A kötet minőségi illusztrációkban gazdag, háromnyelvű (magyar, angol, spanyol) kiállítási katalógus, de jóval több is annál, hiszen a két világháború közötti plakát képzőművészeti jelentőségét, merészségét, kép és szó viszonyát tárgyaló Bakos Katalin tanulmánya járja körül. Továbbá korabeli szerzők – például Kassák Lajos, Nádai Pál, Hevesy Iván, Bortnyik Sándor – írásai teszik teljessé a kereskedelmi grafika 1924 utáni radikális megújulásának képét. Ekkortól érvényesülnek ugyanis a Bauhaus és a konstruktivizmus modern tervezési elvei a magyar alkalmazott grafikában, az emigrációból hazatérő Kassák Lajos, Bortnyik Sándor és Berény Róbert közvetítésével. Az ő ismert neveik mellett a kiállítás nyomán újabb fontos alkotók kerülhetnek be a köztudatba, mint Irsai István, Csemiczky Tihamér, Radó György vagy a Macskássy-testvérek.

Az 1920-as évek közepétől egy teljesen új hang jelent meg a budapesti plakátok világában. Eltűnt a szecesszió álomvilága, háttérbe szorultak a humoros, történetet mesélő ábrázolások. Betört a modern kor; olyan termékek jelentek meg a reklámokon, amelyek a technika fejlődése nyomán jöttek létre, és a modern nagyvárosi élet kényelmét szolgálták. Megjelent a plakátokon a villanykörte, a rádió, a rádiócső, az elektromos és gázkészülékek egész sora, az autógumi, a konzerv, a töltőtoll. A régi árucikkek – mint a dohányipari termékek, a divatcikkek, élelmiszerek, sajtótermékek – hirdetése is ahhoz az új reklámnyelvhez igazodott, amelyet az új termékek adekvát bemutatásának feladata hívott életre.

De nemcsak a gazdag katalógus tájékoztat a kiállítás színvonaláról, hanem szerencsére 2014. április 25. és augusztus 31. között az Iparművészeti Múzeumban a Spanyolországban bemutatott tárlat bővített változata is megvalósulhatott Merészebb, mint a festészet A modern magyar kereskedelmi plakát 1924–1942 címmel.