
Az Országos Széchényi Könyvtár VII. emeleti kápolnatere ad otthont annak a kiállításnak, amelyet az OSZK Történeti Fénykép- és Interjútára rendezett Féner Tamás fotóművész 2015 és 2025 között készült munkáiból.
A tárlat 2025. november 27. és 2026. március 31. között látogatható.
A 2010-es évektől jól érzékelhető fordulat következett be Féner Tamás alkotói pályáján: egymásra épülő projektjei egyszerre jelentettek új irányokat és lezárásokat. Miközben személyes történeteinek és visszaemlékezéseinek megidézése továbbra is része maradt munkájának, az utóbbi évtizedben a fotográfus egy teljesen új, absztrakt és konstruktív formarendszerrel kísérletezett. Kompozícióiban a tárgyak és geometrikus felületek szimbolikus jelentéssel gazdagodó montázsként, olykor portrékhoz kapcsolódó attribútumként jelentek meg, máskor pedig tiszta absztrakcióvá alakultak át. Mindez a l’art pour l’art, elvárásoktól mentes alkotói szabadságot tükrözte.
A kiállítás címe – „Írom vers, ahogy jön – Szerkezeti játékok, konstrukciók. Konstrukciós játékok, szerkezetek” – szintén ezt a spontaneitást idézi fel. A tárlaton bemutatott képek elsősorban a konstruktivitásra és a geometrikus szerkesztési elvekre épültek: a fekete-fehér formavilágot később színes, szabadabb absztrakt kompozíciók követték. A kiállítás előterében a szerző korábbi, hasonló szemléletű kompozíciói kaptak helyet, így a látogatók előtt kirajzolódott a teljes életművet átható konstruktív gondolkodás íve.
A vizuális anyagot illusztratív hanganyag egészíti ki: a Féner Tamással készült interjúrészletek személyes emlékeken keresztül hozzák közelebb a kiállított művek keletkezéstörténetét. Az utóbbi tíz év megértése – amely alapvetően határozta meg a fotográfus új irányait – nélkülözhetetlennek bizonyul ahhoz, hogy a korábbi korszakok összefüggései is világosan érzékelhetők legyenek.
Féner Tamás 1938-ban született Budapesten, és a hatvanas évektől meghatározó alakja a magyar fotóművészetnek. Kossuth- és Balázs Béla-díjas alkotóként, valamint egyetemi előadóként aktívan formálta a hazai fotótörténetet. Életműve 2009-ig Baki Péter Féner című nagymonográfiájában kapott átfogó feldolgozást. Munkássága számos műfajt érintett: a sajtófotótól és szociofotótól a portré- és városfotózásig, miközben minden területen felismerhető volt konstruktív szemlélete. A mostani kiállításon a gázgyári sorozat, valamint Róma, Budapest és a portrémunkák válogatott darabjai is helyet kaptak.
A tárlat kurátora Füri Katalin,
az OSZK Történeti Fénykép- és Interjútárának tudományos munkatársa.