A könyvtárosképzés jelene

Nyomtatóbarát változatPDF változat
2025/10/09

 

A Könyvtártudományi Szakkönyvtár 2025. szeptember 23-án, kedden 16 órakor rendezte meg a Könyvtárosok dolgozószobája elnevezésű könyvtárszakmai eseménysorozata tizenharmadik rendezvényét A könyvtárosképzés jelene címmel. 

A beszélgetés résztvevői Bujdosóné dr. Dani Erzsébet (tanszékvezető, DE BTK Média- és Könyvtártudományi Intézet, Könyvtár- és Információtudományi Tanszék), dr. Egervári Dóra (intézetigazgató, tanszékvezető, PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Humán Fejlesztési és Művelődéstudományi Intézet), Lengyelné dr. Molnár Tünde (habilitált docens, dékánhelyettes, intézetigazgató, EKKE Informatikai Kar, Digitális Technológiai Intézet), dr. Németh Katalin (egyetemi adjunktus, oktatási intézetigazgató-helyettes, ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet) voltak.

 

Ezúttal a könyvtárosképzés jelenlegi helyzete került górcső alá. Meghívott vendégeink segítségével arra tettünk kísérletet, hogy egy átfogó képet adjunk a könyvtárosképzés jelenéről, valamint olyan kérdésekre kerestük a választ, mint hogy milyen releváns kompetenciák oktatására van szükség, milyen lehetőségek nyílnak meg a szakot elvégzett hallgatók számára, illetve, hogy mennyire befolyásolja a piac a képzési tervet. 

Először a vendégeink bemutatták intézményüket, beszéltek a képzéseik sajátosságairól, és kérésünkre megneveztek egy-egy olyan eredményt a közelmúltból, amelyet sikerként éltek meg. Ezután a tantervek rugalmasságáról esett szó, és arról, hogyan tud az alkalmazkodni a piac elvárásaihoz. Megtudtuk, hogy a legutóbbi képzési és kimeneti követelmények úgy lettek megfogalmazva, hogy kellőképpen nagy mozgástér legyen benne, de adjon is iránymutatást.

Emellett beszéltek vendégeink arról, hogy fontos a gyakorlatorientált képzés, amelyben együtt tudnak működni a helyi könyvtárakkal, és ennek az együttműködésnek köszönhetően visszacsatolást is kapnak a képzésük munkaerőpiaci relevanciájáról. A megerősítésre szoruló területek kapcsán a kommunikációs készségeket és a soft skilleket említették vendégeink. Összességében elmondható, hogy azt a visszajelzést kapták a könyvtáraktól, hogy ezek azok a területek, amelyeken még érdemes lenne erősítenie a képzési helyeknek.

Záró kérdésünk ismét a jövőre vonatkozott. Ennek kapcsán a vendégeink egyetértettek abban, hogy a jövőben is lesznek könyvtárak újradefiniált szerepkörben, és nagy lesz az igény a személyes kontaktusra, így könyvtárosok is lesznek.